A RELAÇÃO DA PREOCUPAÇÃO AMBIENTAL COM O CONSUMO DE PRODUTOS VERDES NO VAREJO

Autores

  • Sergio Silva Braga Junior UNESP - Univ. Estadual Paulista
  • Edgard Monforte Merlo FEARP/USP - Faculdade de Economia, Administração e Contabilidade de Ribeirão Preto/ Universidade de São Paulo
  • Dirceu da Silva

DOI:

https://doi.org/10.18593/race.v15i3.9621

Resumo

O objetivo com a presente pesquisa foi avaliar a relação da preocupação ambiental do consumidor com sua efetiva declaração de compra de produtos verdes no varejo. Orientado por uma linha de pesquisa que busca explicar o fato de o comportamento ter como precedente a intenção e não a atitude, foi avaliado se a preocupação dos consumidores com o meio ambiente está sendo convertidas em intenção de compra e posterior declaração de compra. O problema que orientou a pesquisa pode ser expresso pela seguinte questão: a preocupação ambiental está relacionada com a intenção de compra para se tornar compra declarada de produtos verdes no varejo? Para responder a essa questão e atender ao objetivo proposto, foi realizada uma pesquisa de natureza quantitativa por meio de um survey com 1.233 consumidores reais de quatro capitais brasileiras, avaliando-se a percepção que eles possuem de si mesmos e dos outros. A análise de dados foi feita utilizando-se a modelagem de equações estruturais por meio do software SmartPLS 3.0. Os resultados indicam que os consumidores pesquisados não demonstram relacionar diretamente sua preocupação ambiental com a compra declarada de produtos verdes, que revelou ser formada pela intenção de compra. Isso foi observado nas duas condições, quando os consumidores responderam sobre a sua percepção e sobre a dos outros (sociedade).

Palavras-chave: Consumo verde. Preocupação ambiental. Varejo. Comportamento do consumidor.

 

The relationship of environmental concern with green products consumer in retail

 

Abstract

 

The purpose with this research was to evaluate the environmental consumer concern with their actual purchase statement for green products in retail. Guided by a line of research that seeks to explain the fact that the behavior has as a precedent the intention and not the attitude was assessed to consumer concern about the environment and these are converted into purchase intent and purchase later statement. The problem oriented research can be expressed by the following question: Environmental concern is related to the purchase intention to become declared purchase of green products at retail? To resolve this matter and meet the proposed objective, a quantitative research through a survey with the 1233 actual consumers of four brazilian capitals assessing his perception as an individual was carried out and as he watches others. Data analysis was performed using the structural equation modeling through SmartPLS 3.0 software. The results indicate that consumers surveyed do not demonstrate directly relate their environmental concerns with the purchase declared for green products, which were shown to be formed by purchase intent. This perception takes place in the two conditions, when they respond on their perception and when they answer about how he observes others (society).

Keywords: Green consumption. Environmental concern. Retail. Consumer behavior.

Downloads

Não há dados estatísticos.

Biografia do Autor

Sergio Silva Braga Junior, UNESP - Univ. Estadual Paulista

Doutor em Administração pela Universidade Nove de Julho; Mestre em Administração de Organizações pela Universidade de São Paulo; Professor do Curso de Adminstração e do Programa de Pós-Graduação em Agronegócio e Desenvolvimento da Universidade Estadual Paulista (Campus de Tupã)

Edgard Monforte Merlo, FEARP/USP - Faculdade de Economia, Administração e Contabilidade de Ribeirão Preto/ Universidade de São Paulo

Graduado em Economia, Mestre em Economia e Administração pela USP e Doutor em Administração pela USP

Dirceu da Silva

Graduado e Mestre em Fisica pela USP e Doutor em Educação pela UNICAMP

Referências

AJZEN, Icek. Nature and operation of attitudes. Annual review of psychology, v. 52, n. 1, p. 27-58, 2001.

ANZIEU, Didier. Os métodos projetivos. Ed. Campus, 1989

AR, Ilker Murat. The impact of green product innovation on firm performance and competitive capability: the moderating role of managerial environmental concern. Procedia-Social and Behavioral Sciences, v. 62, p. 854-864, 2012.

BAGOZZI, Richard P. Attitudes, intentions, and behavior: A test of some key hypotheses. Journal of personality and social psychology, v. 41, n. 4, p. 607, 1981.

BERGERET, J.; BÉCACHE, A.; BOULANGER, J.-J.; CHARTIER, J.-P.; DUBOR, P.; HOUSER, M.; LUSTIN, J.-J. Psicopatologia: teoria e clínica. Artmed, 2006.

BRAGA JUNIOR, Sergio Silva; DA SILVA, Dirceu. A Relação da Preocupação Ambiental com Compra Declarada para Produtos Verdes no Varejo: Uma Comparação da Percepção do Individuo com sua Percepção de Sociedade. Perspectivas em Gestão & Conhecimento, v. 3, n. 2, p. 161-176, 2013

BRAGA JUNIOR, Sergio Silva; et al. Environmental concern has to do with the stated purchase behavior of green products at retail?. Social Sciences, v. 3, n. 1, p. 23-30, 2014.

BRAGA JÚNIOR, Sérgio Silva; et al. UMA ANÁLISE DA CONSCIÊNCIA ECOLÓGICA PARA O CONSUMO “VERDE” NO VAREJO SUPERMERCADISTA DOI: 10.5773/rgsa. v6i2. 533. Revista de Gestão Social e Ambiental, v. 6, n. 2, 2012.

CHERIAN, Jacob; JACOB, Jolly. Green marketing: A study of consumers’ attitude towards environment friendly products. Asían social science, v. 8, n. 12, p. p117, 2012.

COHEN, Jacob. Statistical power analysis for the behavioral sciences. (2nd ed). New York: Psychology Press, 1988.

CRUMPEI, Irina; BONCU, Stefan; CRUMPEI, Gabriel. Environmental Attitudes and Ecological Moral Reasoning in Romanian Students. Procedia-Social and Behavioral Sciences, v. 114, p. 461-465, 2014.

Hair Jr, J. F., Hult, G. T. M., Ringle, C., & Sarstedt, M. (2014). HAIR JR, Joseph F. et al. A primer on partial least squares structural equation modeling (PLS-SEM). Sage Publications, 2013.

HENSELER, Jorg; RINGLE, Christian M.; SINKOVICS, Rudolf R. THE USE OF PARTIAL LEAST SQUARES PATH MODELING IN INTERNATIONAL MARKETING. 2009.

JAMALUDDIN, Mohd Raziff; HANAFIAH, Mohd Hafiz; ZULKIFLY, Muhammad Izzat. Customer-based Psychology Branding. Procedia-Social and Behavioral Sciences, v. 105, p. 772-780, 2013.

JANSSON, Johan; MARELL, Agneta; NORDLUND, Annika. Green consumer behavior: determinants of curtailment and eco-innovation adoption. Journal of consumer marketing, v. 27, n. 4, p. 358-370, 2010.

MANUELA, Vega-Zamora et al. The Influence of the Term ‘Organic’on Organic Food Purchasing Behavior. Procedia-Social and Behavioral Sciences, v. 81, p. 660-671, 2013.

MOHR, Lois A.; WEBB, Deborah J. The effects of corporate social responsibility and price on consumer responses. Journal of Consumer Affairs, v. 39, n. 1, p. 121-147, 2005.

OZGUVEN, Nihan. Organic foods motivations factors for consumers.Procedia-Social and Behavioral Sciences, v. 62, p. 661-665, 2012.

POÍNHOS, Rui et al. Desejabilidade Social e Barreiras ao cumprimento da terapêutica dietética em mulheres com excesso de peso. Acta Med Port, v. 21: 221-228, 2008.

RAHIMOF, Fereshte et al. Effects of Educational Improvements on Student Social Desirability. Procedia-Social and Behavioral Sciences, v. 29, p. 932-935, 2011.

RIBAS JR, Rodolfo de Castro; MOURA, Maria Lucia Seidl de; HUTZ, Claudio S. Adaptação brasileira da escala de desejabilidade social de Marlowe-Crowne. Avaliação psicológica, v. 3, n. 2, p. 83-92, 2004.

RINGLE, C.M.; WENDE, S.; WILL, A. SmartPLS 3.0. Germany: University of Hamburg, 2014.

SÂRBESCU, Paul; COSTEA, Iuliana; RUSU, Silvia. Psychometric properties of the marlowe-crowne social desirability scale in a romanian sample.Procedia-Social and Behavioral Sciences, v. 33, p. 707-711, 2012.

TAI, Cheng-Ling et al. Determinants of Consumer's Intention to Participate in Group Buying. Procedia-Social and Behavioral Sciences, v. 57, p. 396-403, 2012.

WETZELS, Martin; ODEKERKEN-SCHRÖDER, Gaby; VAN OPPEN, Claudia. Using PLS path modeling for assessing hierarchical construct models: guidelines and empirical illustration. MIS quarterly, p. 177-195, 2009.

YILDIRIM, Yildirim; AYDIN, Orcun. Investigation of the Effects of discount Announcements on Consumers’ Purchase decisions: A Case Study in Supermarket. Procedia-Social and Behavioral Sciences, v. 62, p. 1235-1244, 2012.

ZAHARIA, Ioana; ZAHARIA, Constantin. The Greening of Consumer Culture.Economics, Management, and Financial Markets, n. 1, p. 136-141, 2014.

Downloads

Publicado

04-10-2016

Como Citar

Braga Junior, S. S., Merlo, E. M., & Silva, D. da. (2016). A RELAÇÃO DA PREOCUPAÇÃO AMBIENTAL COM O CONSUMO DE PRODUTOS VERDES NO VAREJO. RACE - Revista De Administração, Contabilidade E Economia, 15(3), 821–842. https://doi.org/10.18593/race.v15i3.9621